Årsberetning 2019-20

Bilag til generalforsamling 27. august 2020
(afholdt 3 måneder senere end vedtægterne foreskriver pga corona-situationen i foråret)

Det forgangne år

Langrend:
Barmarkstræning: løb m/stave op og ned af Sorthøj (1-7 deltagere, masser af vind og regn = kæmpe succes)

Tur til DM langrend i uge 5: DM guldmedaljer til Karin Wæhrens i D60 i både duathlon og lang distance samt bronze i stafet i D50 sammen med Randi Hasselgren.

Tur til Vasaloppet: ingen medaljer, men socialt sammenhold på topniveau, 9 deltagere, + en der løb åbent spor og natvasaloppet (også 90 km, pandelampe, skøjteski)

Tur til Birken: aflyst pga corona

Ski365: Barmarkstræning udendørs kørte 2-3 måneder for op til 7 personer. Vi synes, at vi har fundet en form, hvor alle kan være med, og hvor vi udnytter de mange muligheder i området omkring Foreningshuset på en måde så der kan trænes både puls, koordination og styrke.

Klubhus: Kommunen har solgt Foreningshuset på Ny Kærvej 2A til UCN og det ligger i planerne, at vi skal indgå i Skipperprojektet, hvor Changs klubhus på Provstejorden skal udbygges og blive til et idræts- og foreningshus.

Projektet var planlagt til at være færdigt i december 2020, men bliver nu tidligst færdigt i sommeren 2021. Vi kommer derfor ud i en overgangsfase, hvor de to ting der kræver mest opmærksomhed er nedpakning af udstyr fra kælderrum samt at finde et nyt sted til skiklargøring som Kay Werner står for.

Alpin:
Uge 2 turen til Les Arcs, Frankrig. Det viste sig, at området var helt uovertruffent godt. Samtidig var vi heldige, at sne og vejr også var helt i top.

Uge 3 turen til Kaltenbach var denne gang udvidet til 4 dage på ski til stor tilfredshed for deltagerne. Igen en dejlig tur med godt vejr og god sne.

Uge 6 turen til Canazei i samarbejde med Seniorsport forløb også meget fint. Skiområdet er jo fantastisk, men vejret drillede et par dage med lukket liftsystem til følge. Vi var heldige at undgå corona.

Uge 8 var vi i Saalbach. Vi boede på et hotel i 1800 m. Det var fantastisk om morgenen. Vi var sikre på at kunne være de første på pisten. Men at bo dér krævede, at man kom med liften senest kl kl.16.00. Ellers måtte man finde et andet sted at overnatte. Måske var det medvirkende til, at vi også på denne tur undgik corona. Ingen afterski på fremmede steder. En enkelt ulempe – begynderundervisningen var ganske vanskelig.

Tur- og Instruktørudvalg

Vi har et korps af dygtige instruktører som tager med på alpinture. Det er også attraktivt for både unge og ældre at træne andre.

Der har været brugt ret så megen tid i udvalget, i bestyrelsen og på møder med Aalborg Kommune på, at udvikle en model som sikrer, at vore instruktører kan få kommunalt tilskud i lighed med enhver anden form for dygtiggørelse af ledere i idrætten. Det er nu lykkedes takket være en utrættelig vilje fra Sigurd.

Udvalget har også i rette tid arrangeret sæsonens fire ture i 2021. Der er desuden en særlig tur for vore alpininstruktører under planlægning.

I februar fik vi brev fra Rejsegarantifonden, som krævede at vi som “udbyder af pakkerejser” meldte os ind. Det er desværre ikke noget man selv bestemmer om man er udbyder af. Loven er lavet med henblik på forbrugerbeskyttelse og der er åbenbart ikke tænkt på idealistiske medlemmer af en forening. Udvalget har arbejdet med denne tunge sag og løsningen er blevet, at vore ture formelt set udbydes af Snowtravel ApS (datterselskab af Hareskovens Skiklub) og formidles af os selv. Det gør dette selskab ikke gratis og Kaltenbachturen bliver ca. kr. 300 dyrere når deltagerne skal betale bidrag til selskabet og til Rejsegarantifonden.

Skigymnastik
Igen i denne sæson har Kay Werner Nielsen og Torben Andersen arrangeret hver deres dag på Vesterkærets Skole. Det trækker fulde huse med 20-25 deltagere. Tak for indsatsen.

IT-løsninger
Klubben har siden nytår stået uden egentligt IT-system. Så medlemmerne er nu registreret i et regneark (som i 1990’erne) og nyhedsbrevmodtagere ligger i Mailchimp-systemet – enhver kan i øvrigt modtage vores nyhedsbreve gratis.

Vi benytter os lidt af Google og lidt af facebook og Messenger. Der har ikke været overskud til at færdiggøre opgaven med at få valgt noget nyt.

Hjemmesiden er ikke tidssvarende – den vises ikke så smart på mobiltelefoner.

Sæsonen 2020-21
Det er en fornøjelse, at være med i sådan en skiklub – vi har desværre næsten aldrig sne herhjemme, men alligevel er vi forenede i denne imaginære forestilling om frostvejr og snefald. Selvom jeg personligt kun løber på mine slalomski cirka hvert 5. år – og i øvrigt nyder det meget – så er fællesskabet det samme.

Fornøjelsen ved storslået natur, omskiftelige vejrforhold, kold luft, lejlighedsvist Kaiser-wetter og en stræben for at blive dygtigere sæson for sæson.

Den kommende sæson er allerede planlagt i detaljer mht. skigymnastik og ture – det hele fremgår af hjemmesiden. Corona-situationen er en uvelkommen blind makker i planlægning og afvikling af enhver aktivitet. Jeg må opfordre til, at vore medlemmer tegner de forsikringer som passer til deres personlige risikoprofil.

Det er mit sidste år som formand og jeg går af på næste generalforsamling til foråret. Derfra vil jeg fokusere på langrendssporten. Mit mål er at blive langrendstræner og arrangere barmarkstræninger med fokus på langrendsløbere, ture og begynderinstruktion. Det er der behov for og det vil jeg gerne frigøre tid til.

Corona-situationen har i denne sæson foreløbig medført, at DM rulleski på lang distance i september 2020 er nu aflyst og i stedet slået sammen med kort distance på FSN Værløse 5 uger senere i slutningen af oktober.

Hovedopgaven for bestyrelsen er at:

• afvikle den allerede planlagte sæson
  • flytte til nyt klubhus
  • finde et nyt medlemssystem

Vi har en solid kassebeholdning og god energi hos turarrangører, hjælpere og instruktører samt internt i bestyrelsen, så går vi en spændende sæson i møde.

Tak for sæsonen 2019-20!

På bestyrelsens vegne